برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

معرفی انواع فولاد ضدزنگ

فولاد ضد زنگ به فولادهایی گفته می شود که درصد آلیاژ آن بیشتر بوده و قابلیت مقاومت در برابر خردگی آن افزایش یافته باشد. فولادهای ضد زنگ معمولی حاوی آهن و کربن به علاوه حداقل ۱۱ درصد کروم می باشند که عامل اصلی مقاومت به خوردگی آنهاست. استفاده از فولادهای ضد زنگ در محیط های خارجی و مرطوب اهمیت زیادی دارد. فولادهای ضد زنگ انواع مختلفی دارند که در این بخش به معرفی انواع فولاد ضدزنگ می پردازیم:

مشاهده قیمت میلگرد

فولاد فریتی

این فولاد ها بر پایه ی کروم می باشد که در آن از مقدار کمی کربن استفاده کرده اند. این میزان کربن چیزی کمتر از 0.1% است. فولادهای فریتی دارای ساختار ریز مشابه با فولادهای کم آلیاژ و کربنی می باشد. فولادهای فریتی مغناطیسی نیز می باشند. عمده کاربرد این فولاد در مقاطع نسبتاً نازک می باشد. از آنجا که این فولاد چغرمگی پایینی دارد در مفاصلی که جوشکاری نیاز باشد از آن استفاده نمی شود.

این فولادهای را نمی توان به وسیله ی عملیات حرارتی سخت نمود. چنانچه از کروم بالا با افزودنی مولیبدن در فولاد استفاده شود در آب دریا نیز می توان از آن استفاده نمود. همچنین فولاد فریتی مقاومت بالایی به ترک خوردگی ناشی از تنش مربوط به خوردگی انتخاب می شوند. شکل پذیری این فولادها کمتر از فولادهای ضدزنگ هستند.

فولاد آستنیتی

یکی از رایجترین فولادها، فولاد آستینی می باشد. عناصر تشکیل دهنده ی این فولاد شامل نیکل، منگنز و نیتروژن می باشد.این فولادها توانایی قابل قبولی در جوشکاری و شکل پذیری دارند. مقاومت به خوردگی با افزودن کروم، مولیبدن و نیتروژن زیاد می شود. فولادهای آستنیتی مزایای زیادی دارند و از استحکام بالایی برخوردارند و در عین حال چقرمگی و چکش خواری این فولاد بالا است. این فولاد به ظاهر غیرمغناطیسی است اما مقداری واکنش مغناطیسی برحسب ترکیب و کارسختی فولاد از خود نشان می دهند.

فولاد مارتنزیتی

این فولادها باتوجه به کروم بکار رفته در آنها به فولادهای فریتی شباهت دارند. اما مقدار کربن به کار رفته در آن ها بالای 1% است. بکاربردن این اندازه کربن در فولاد ضد زنگ توانایی سخت شدن و آبدهی شدن بسیار مشابه با فولادهای کم آلیاژ و کربنی را خواهد داد. کاربرد فولاد مارتنزیتی در سازه هایی که مقاومت به خوردگی متوسط و استحکام بالا مورد نیاز باشد، می باشد. این فولاد ها در محصولات بلند (طویل) نسبت به شکل ورقه و صفحه استفاده می شوند. به طور کلی فولادهای مارتنزیتی قابلیت جوشکاری و شکل پذیری کمی داشته و مغناطیس نیز هستند.

فولاد دوگانه

ترکیب این فولاد از دو نوع فولاد 50% فریتی و 50% آستنیتی می باشد. این ترکیب سبب شده است که استحکام بیشتری نسبت به فولادهای کاملاً فریتی و کاملاً آستنیتی داشته باشد. از دیگر مزایای این فولادها می توان به مقاومت بالای فولاد در برابر خوردگی اشاره کرد. از نظر قابلیت جوشکاری می توان گفت که این فولادها جوش پذیر هستند اما نکته ی مهم این است که در انتخاب توان گرمایی و مواد مصرفی جوش باید دقت لازم و کافی را لحاظ نمود. این فولادها توانایی شکل پذیری متوسط داشته و مغناطیسی می باشند. اما در مقایسه با فولاد فریتی و مارتنزیتی کمتر است.

فولاد رسوب سخت شده

در ترکیب این فولادعناصری همچون مس، نیوبیوم و آلومینیم بکاررفته است که این ترکیب موجب افزایش استحکام ان می شود. در فرآیند ساخت این فولاد از یک عملیات حرارتی پیرسختی استفاده می کنند که افزایش استحکتم آن تاثیر دارد. افولاد رسوب سخت شده می توانند به شکل های پیچیده ای که تلرانس های (خطای مجاز) نیاز دارند،ماشین کاری شوند، به گونه ای که از عملیات نهایی کمترین اعوجاج موجود باشد. این فرآیند کاملا در تضاد با سخت سازی و آبدهی در تولید فولادهای مارتنزیتی است، مقاومت به خوردگی این فولادها قابل مقایسه با فولادهای آستنیتی استاندارد مشابه 1.4301 (304)می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *