برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

مزایا و معایب فولاد گالوانیزه و فولاد ضد زنگ:

فولاد گالوانیزه به ورقه ها فولادی گفته می شوند که طی فرآیندی به وسیله ی فلز روی پوشانده می شود تا از خوردگی آن جلوگیری به عمل آید. از آنجا که فولاد معمولی در شرایط آب و هوایی مرطوب زنگ می زند و خواص خود را از دست می دهد، ضدزنگ بودن آن به افزایش کیفیت فولاد کمک خواهد نمود. دو روش مهم برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن وجود دارد که عبارت است از:

  • استفاده از فلزی که در معرض رطوبت دچار خوردگی نشود
  • استفاده از پوشش محافظ برای ایجاد مانع

مشاهده ی قیمت میلگرد

استفاده از فولاد ضد زنگ یا آلمینیوم هزینه ی زیادی را برای سازنده به دنبال دارد و در نتیجه باعث افزایش قیمت کل محصول و سازه ی فلزی خواهد شد از این رو نمی توتن آن را یک روش مقرون به صرفه برای افزایش مقاومت فلز در برابر رطوبت دانست. از دیگر معایب استفاده از فولاد ضدزنگ ویژگی های فیزیکی آن است. این ویژگی های فیزیکی در برخی مواقع سبب می شود تا آن جایگزین مناسبی برای فولاد معمولی نباشد و استحکام کافی را برای سازه محیا نکند.

روش بعدی که به آن اشاره کردیم استفاده از پوشش محافظ است. با استفاده از یک پوشش فیزیکی به عنوان مانع هزینه ها را کاهش داده و آن را به یک روش مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

البته لازم به ذکر است که فولاد گالوانیزه و فولاد ضدزنگ تفاومت های زیادی با یکدیگر دارند و هر کدام نیز شامل مزایا و معایب مختلفی می باشند که هر کدام را مناسب برای کاربردی خاص کرده است.

 

کاربرد فولاد گالوانیزه:

صنایع بیشماری از فولاد ضدرنگ و یا فولاد گالوانیزه در امور خود استفاده می کنند. البته عمده مصرف این فولاد ها در محیط های خارجی است. زمانی که فولاد در مکان های در معرض رطوبت قرار می گیرد. از مهمترین ویژگی های فولاد گالوانیزه طول عمربالای آن است. در صنایع غذایی یا کشاورزی از این فولاد استفاده ی زیادی می کنند. ار به دنبال خرید آهن آلات ضدزنگ هستید نوع گالوانیزه شده س ان صرفه ی اقتصادی بسیاری خواهد داشت.

همانطور که گفته شد در صنایع مواد غذایی و دارویی و مواردی که به وجود الکتریسیته ی ساکن نیاز نباشد مانند رایانه ها از این فولاد بهره می برند.  فولاد گالوانیزه شده به علت استحکام کمتر و قیمت پایینتر برای پروژه های که هزینه ی بالایی برای آن در نظر نگرفته شده است  از این فولاد استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای این فولاد می توان به تولید تجهیزات HVAC، سقف های فلزی برای خانه ها و زنجیره ی اتصالی حصارها (فنس) و ورق های فولدی اشاره کرد

این فولاد مقاومت بالایی در برابر خوردگی و شرایط جوی نامساعد داشته و از نظر وزنی از دیگر فلزات سبک تر و مستحکم تر هستند.

اما در پروژه های با بودجه ی زیاد که نیازمند تجهیزات ضخیم یا بالابرهای سنگین می باشد از فولاد ضدزنگ که گرانتر است استفاده می شود .

عمده کاربرد فولاد ضد زنگ در برج های بلند، خطوط راه آهن، هواپیماها، پل ها، ماشین ها و سازه های گران قیمت می باشد.

در ادامه به بررسی روش تولید فولاد گالوانیزه کردن فولاد می پردازیم:

روش تولید فولاد گالوانیزه

غوطه وری قطعه در حمام مذاب روی: گالوانیزه اضافه کردن یک پوشش از جنس روی است که به روش غوطه وری انجام می گیرد. در این روش ورقه ی فولادی از حمامی با  مذاب روی عبور می دهند. مذاب روی با آهن پیوند محکمی برقرار می کند. به طوری که دو سطح ورق فولادی کاملا به این عنصر آغشته می گردد. پس از آن ورق ها به بخش نهایی فرآیند منتقل می شوند. لایه ی روی که کاملا سطح ورق را پوشانده است نه تکه تکه شده و نه از ورق فولاد جدا می شود.ورق گالوانیزه شده به هیچ گونه پوشش یا رنگ کاری اضافی نیاز نخواهد داشت. از این رو جز بهترین و مقرون به صرفه ترین روش های تواید فولاد ضدزنگ به شمار می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *