برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

چگونه انواع  میلگرد را از یکدیگر تشخیص دهید

امروزه یکی از مهمترین مسائل در صنعت ساختمان سازی تشخیص آهن آلات با کیفیت از نوع  بی کیفیت است. تشخیص میلگرد با کیفیت از بی کیفیت نیز زمانی میسر خواهد بود که درباره ی انواع میلگرد مطالعه داشته یا تجربه کسب کرده باشید. متاسفانه برخی از افراد میلگرد بی کیفیت را با ظاهری شبیه به میلگرد با کیفیت به فروش می رسانند که تشخیص این موارد در برخی گزینه ها تنها با فرستادن نمونه به آزمایشگاه تحقق می یابد. ابتدا انواع میلگرد را به شما معرفی می کنیم سپس روش های تشخیص انواع میلگرد را برای شما بیان می کنیم.

مطلب بیشتر:قیمت میلگرد

میلگردها در اندازه ها و قطرهای گوناگونی ساخته می شوند که ویژگی ها و مشخصات فنی آن ها تنها به کارخانه ی تولیدکننده و استاندارد ساخت آن بستگی دارد.

میلگرد ها به چهار دسته ی کلی تقسیم می شوند که این تقسیم بندی بر اساس استاندارد و آنالیز کیفی و همینطور شکل ظاهری شامل موارد زیر است:

میلگرد A1 – میلگرد س ۲۴۰(میلگرد ساده)
میلگرد A2 – میلگرد آج ۳۴۰(میلگرد آجدار مارپیچ)
میلگرد A3 – میلگرد آج ۴۰۰(میلگرد آجدار جناقی)
میلگرد A4 – میلگرد آج ۵۰۰(میلگرد آجدار مرکب)

به طور کلی میلگردها را در بازار آهن آلات به اسم از a1 تا a4 نام گذاری کرده و می شناسند. اما امروزه از استانداردهای جدیدی جهت ساخت میلگرد استفاده می کنند که نام آن ها را نیز تغییر داده است. مثلا میلگرد a1 یاساده را تحت عنوان میلگرد س240 می شناسند. که س اول ساده است. پس اگر جایی شنیدید که نام میلگرد 500 است بدانید که منظور میلگرد آجدار مرکب است که آنالیز و استاندارد تولید آن با میلگردی که شما می شنناسید تفاوت دارد. در ادامه شکل ظاهری میلگردها به همراه خصوصیاتشان آورده شده است.

 

تشخیص انواع میلگرد
مشخصات میلگرد a1:

میلگرد a1 که شکل آن در تصویر نیامده است از جنس مسلگرد نرم بوده و هیچ آجی روی آن قرار ندارد. از این رو براحیت میتوان

آن را از سایر میلگردها تشخیص داد. اما چالشی که پیش روی افراد است این است که میلگرد های آجدار را چگونه از هم تشخیص دهیم؟

نحوه  تشخیص میلگرد  A2 “آج ۳۴۰”  و  A3 “آج ۴۰۰”:

مهمترین تفاوت این دو میلگرد در شکل ظاهری آن است.

زمانی که از خط طولی میلگرد به میلگرد ها نگاه کنیم میلگرد a2 یا 340  به شکل فنر است. ( یک سری دور پیچ ها به شکل مارپیچ در این میلگرد دیده می شود. مقاومت این میلگردها نسبت به میلگرد ساده بیشتر است. این میلگرد انعطاف پذیری زیادی داشته و  بیشترین کاربرد آن ها در خاموت ها و کمرکش ها می باشد.

شکل میلگرد a2

میلگرد a3 یا آج400 به شکل ضبدری است. این میلگرد دارای آج جناقی است و در دسته میلگرد های نیمه سخت قرار می گیرد.  مقاومت این میلگرد از میلگرد a2 , a1 بیشتر است. ازاین میلگرد در تیرها و ستون ها استفاده می کنند.

شکل میلگرد a3

نحوه ی تشخیص میلگرد a4:

میلگرد a4 یا همان s500 یا آج 500 سختی بیشتری نسبت به سایر میلگرد ها دارد. شکل آج آن بصورت آج مرکب می باشد. استفاده از این میلگردها به دلیل استحکام بالای آن رواج داشته و در نهایت وزن کل سازه را کاهش می دهد.

میلگرد a4

متاسفانه امروزه شاهد میلگردهایی هستیم که از آج A3 در آن استفاده شده است اما مقاومت آن ها در مقایسه با میلگرد A2 تفاوتی ندارد.

هنگام خرید میلگرد حتما به نوع میلگرد مشخص شده در نقشه توجه کنید و هیچگاه میلگرد دیگری را به جای میلگرد مشخص شده در نقشهاستفاده نکنید.

اگر به نوع میلگرد  شک کردید  اما از لحاظ  ظاهری مشکلی در میلگرد مشاهده نکردید می توایند نمونه میلگرد ها را به آزمایشگاه بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *