برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

تعریف میلگرد سنجاقی و نکات مهم اجرایی

در مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان میلگرد های سنجاقی از نظر آیین نامه دردسته ی  آرماتور های عرضی قرار می گیرند. وظیف ی اصلی این میلگرد نیز افزایش مقاومت برشی سازه است. نام دیگر میلگرد سنجاقی در کارگاه های ساختمان سازی قلاب دوخت یا رکابی می باشد

شکل ظاهری میلگرد سنجاقی چگونه است؟

معمولا شکل این میلگردها مانند یک میلگرد مستقیم با دو انتهای خم شده می باشند.

انواع میلگرد سنجاقی:

میلگرد سنجاقی به دو روش در کارگاه های ساختمان سازی تولید می شود:

نوع یک: در این روش زوایای انتهایی دو سر میلگرد با یکدیگر برابر نیست. یک سمت خم دارای زاویه ی  ۹۰ درجه و سمت دیگر  ۱۳۵ درجه و به شکل چنگک می باشد
نوع دو : هر دو انتهای این میلگرد دارای خم ۹۰ درجه است. مطابق مبحث ۹مقررات ملی این خم به اندازه ۱۲ برابر قطر میلگرد باید اجرا شود.

 

مشاهده قیمت میلگردمیلگرد سنجاقی

میلگرد مناسب برای ساخت میلگرد سنجاقی:

بهترین میلگرد برای ساخت آرماتور سنجاقی میلگردهای a2 با سایز ۸ و ۱۰ lمی باشد. جهت دانستن اندازه های دقیق نوع ، فاصله و تعداد آنها باید به نقشه ی طراحی شده توسط مهندس سازه مراجعه کرد.

کاربرد میلگرد سنجاقی:

بیشترین کاربرد میلگردهای سنجاقی  در اعضای خمشی به ویژه در آرماتوربندی ستون و آرماتوربندی دیوار برشی می باشد.در ادامه به آموزش بستن میلگرد سنجاقی می پردازیم:

آموزش  بستن آرماتور سنجاقی

خم انتهایی با زاویه ی 90 درجه  که یک میلگرد طولی را در خود نگه می دارند، باید بصورت  یک در میان در دو جهت عضو خمشی(مانند ستون و دیوار برشی) قرار بگیرند. یعنی در هر تنگ بسته یا خاموت، یک میلگرد طولی اجازه دارد که آزاد باشد به شرط آنکه فاصله آزاد بین میلگرد های طولی بیشتر از ۲۰ سانتی متر نباشد .از این رو با رعایت آیین نامه  قلاب های دوخت باید با سیم آرماتوربندی به خاموت و میلگرد طولی بسته شده باشند

اگر میلگردهای طولی بسته شده توسط میلگرد سنجاقی در داخل یک دال که تنها در یک سمت عضو خمشی قرار گرفته است محصور شود، خم ۹۰ درجه قلاب های دوخت را می توان در آن جهت، در دال، قرار داد.

چه زمانی می توان از تنگه بسته لوزی شکل استفاده کرد؟

در صورتی که بیشتر از ۱۲ عدد  میلگرد طولی در مقطع ستون ها قرار گیرد ممکن است  بستن آرماتورهای سنجاقی بشکل یک در میان سبب ایجاد مشکل ویبره زدن در زمان بتن ریزی ستون ها گردد. برای حل این مشکل طبق آیین نامه بهتر است بجای استفاده از میلگرد سنجاقی از تنگ های بسته لوزی شکل بگونه استفاده شود  که ضابطه آیین نامه ای نیز در آن رعایت شود و در هر تنگ بسته تنها یک میلگرد بشکل طولی بصورت آزاد در آن قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *