برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

فولاد گالوانیزه در مقابل فولاد ضد زنگ

 

زمانی که فولاد معمولی را  با فلز روی  پوشش می دهند مقاومت آن را  به خوردگی افزایش می دهند. فولادهای معمولی زمانی که در برابر رطوبت قرار می گیرند زنگ می زنند. فولاد زنگ زده خیلی زود در برابر آسیب قرار گرفته و مقاومت آن کاهش می یابد. دو روش مهم و اساسی برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد شامل جایگزین کردن فلز آسیب پذیر با فلز مقاوم یا  پوشش دهی فولاد با یک محافظ فیزیکی یا همان گالوانیزه کردن فولاد. در این بخش به مقایسه ی فولاد ضدزنگ و گالوانیزه می پردازیم.

یکی از مهمترین سوالاتی که از افراد دارند این است که قسمت کدام یک مناسب تر است؟ فولاد گالوانیزه ارازنتر است یا فولاد ضدزنگ؟

در بسیاری از مواد افراد از آلومینیم به عنوان فولادضدزنگ استفاده میکنند. اما این انتخاب میتواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد. فولاد  آلومینیم گرانتر از فولاد ضدزنگ می باشد.

قیمت میلگرد

فولاد گالوانیزه:

در فولاد گالوانیزه از پوشش فیزیکی مانند روی مذاب (گالوانیزه از طریق غوطه وری) استفاده می کنند. این فولاد به خوبی میتواند در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت داشته و بسیار مقرون به صرفه می باشد. عمده کاربرد این فولاد در محیط های خارجی مرطوب است. چنانچه ی بودجه ی کمی دارید می توانید از این فولاد استفاده کنید.

قیمت نبشی

فولاد ضدزنگ:

فولاد ضدزنگ به طور کلی به پنج دسته ی زیر تقسیم می شود:

فولاد فریتی: این فولاد ها بر پایه ی کروم می باشد و کمتر از 0.1%  کربن در آن به کار رفته است. هستند ریزساختار این فولاد مشابه با فولاد کم آلیاژ و کربنی می باشد. این فولادها زمانی که نیاز به جوشکاری نباشد دامنه ی زیادی از کاربردها را شامل می شوند. سخت کردن این فولاد ها با عملیات حرارتی ممنون است. چنانچه میزان درصد کردم به کار رفته در فولاد بالا باشدا با افزودنی مولیبدن می تواند در آب دریا استفاده شود. این فولادها همچنین به اندازه ی فولادهای ضدزنگ قابل شکل پذیری نمی باشند.

 

فولاد آستنیتی: عمده ساختار این فولاد از نیکل، منگنز و نیتروژن نشکیل شده است. چناچه از این مواد در فولاد بکاررفته باشد قابلیت جوشکاری و شکل پذیری فولاد افزایش می یابد.  مقاومت به خوردگی این فولاد را با اضافه کردن  کروم، مولیبدن و نیتروژن افزایش می دهند.سخت کردن این فولاد با عملیات حرارتی ممنوع می باشد. استحکام، چقرمگی و چکش خواری مطلوبی دارد. از معایب این فولاد  اسیب پذیری به ترک خوردگی ناشی از تنش ایجاد شده به وسیله ی خوردگی است.

 

فولاد مارتنزیتی: این فولاد نیز مانند فولادهای فریتی در پایه کروم می باشد.  اما مقادیر بالاتری از کربن تا حدود 1% را دارا می باشد. از ویژگی های این فولاد  اجازه ی سخت شدن و آبدهی شدن درست مانند فولادهای کم آلیاژ و کربنی را می دهد. مقاومت به خوردگی این فولاد متوسط می باشد اما مقاومت به استحکام آن بالا است. قابلیت جوشکاری و شکل پذیری  نیز در این فولاد کم می باشد.

فولاد دوگانه:ریزساختار این فولاد دارای 50% فریتی و 50% آستنیتی می باشد. از ویژگی های این فولاد استحکام بالاتر نسبت به فولادهای کاملاً فریتی و کاملاً آستنیتی می باشد. این فولاد مقاومت بالایی نسبت به ترک خوردگی ناشی از تنش دارا می باشد. این فولاد قابل جوشکاری می باشد اما باید در انتخاب توان گرمایی و مواد مصرفی جوش دقت لازم و کافی را مد نظر داشت. این فولاد همچنین قابلیت شکل پذیری متوسطی  دارد.

فولاد رسوب سخت شده: چنانچه از عناصری همچون مس، نیوبیوم و آلومینیم در این فولاد استفاده شود استحکام آن افزایش می یابد. عملیات حرارتی پیرسختی مناسب، ذرات بسیار ریزی در زمینه ی فولاد که بهره مندی از استحکام را فراهم می کند، شکل می گیرد این فولادها می توانند به شکل های پیچیده ای که نیازمند تلرانس های (خطای مجاز) خوب بوده قبل از عملیات پیرسازی نهایی ماشین کاری شوند، به طوری که از عملیات نهاییحداقل اعوجاج وجود داشته باشد این در تضاد با سخت سازی و آبدهی مرسوم در فولادهای مارتنزیتی است، جایی که اعوجاج بیش از یک مساله ی ساده است مقاومت به خوردگی این فولادها قابل مقایسه با فولادهای آستنیتی استاندارد مشابه 1.4301 (304) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *