برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

تاریخچه میلگرد

می توان گفت سال 15میلادی آغاز شروع استفاده از میلگردها در پروژه های ساختمانی بود. تا قبل از آن سازه ها از مقاومت کمتری برخوردار بودند. از جمله معروف ترین ساختمان هایی که در آن سالها از میلگرد های مقاوم در طول پروژه استفاده کرد می توان به قلعه ی وینسنس اشاره کرد. پس از آن در کشور روسیه نیز استفاده از میلگرد رواج یافت. برج کج نویانسک که از جمله معروف ترین ساختمان های آن زمان می باشد که در آن از میلگرد بهره برده اند. برای برخی از مهندسین ضدزنگ بودن میلگرد اهمیت زیادی دارد. از این رو در آن از چدن استفاده می کنند. نحوه ی کار به این صورت است که بدنه برج به وسیله ی قالب های آهنی که در روی سقف خیمه بسته اند به یکدیگر متصل شده و بوسیله ی میله های برقی (که برای نخستین بار بود) پوشش داده می شود. اما امروزه این کار را با استفاده از جاسازی میله های فولادی در بتن بهبود بخشیده اند و تغییر شکل میله ها سبب شده آن‌ها بهتر به یکدیگر وصل شوند و در آخر به تولید بتن مسلح در شکل مدرن منجر می گردد.انواع میلگرد

کارخانه ذوب آهن اصفهان اولین کارخانه تولید میلگرد در ایران است. برای ساخت میلگرد از استاندارد روسیه در این کارخانه استفاده شد. استانداردهایی که در اوایل به کار گرفته می شدند از مقاومت بالایی برخوردار نبودند اما پس از مدتی استانداردها تغییر کردند و نام هایی که بر روی میلگرد ها گذاشته می شد نیز تغییر کرد. به طور مثال امروزه بجای میلگرد A2 ، نام مستعار”آج 340″ و بجای میلگرد A3، نام مستعار “آج 400” استفاده می شود.

مشاهده ی قیمت میلگرد

تعریف میلگرد

هنگام بتن ریزی ساختمان از میلگرد استفاده می شود. ترکیب بتن و میلگرد نوعی از کامپوزیت است و باعث تقویت بتن می گردد. نحوه ی اثر به این صورت است که میلگرد مقاومت کششی پایین بتن را جبران کرده و به طور کلی مقاومت کل ساختمان افزایش می یابد. از این رو از عوامل تقویت کننده ی ساختمان که مهندسان به کیفیت اجرای آن نیز اهیمت بسیاری می دهندمی توان به میلگرد اشاره کرد. الگوهای تکرار شونده ای که بر روی میلگرد درج شده است سبب اتصال بهتر بتن و میلگرد شده و در نهایت مقاومت کل افزایش می یابد.

 

مشخصات میلگرد

فرایندی که برای ساخت میلگرد در صنعت بکار گرفته می شود نورد گرم نام دارد. برای داشتن کیفیت بالایی در میلگرد بهتر است آن را با فولادهای تازه تولید شده بسازند. برخی از کارخانجات از ضایعات فولاد نیز برای ساخت میلگرد استفاده می کنند. البته توجه بر روی مشخصات درج شده بر روی میلگرد سبب شناخت کامل میلگرد می گردد. انجمن آزمایش و مواد کشور امریکا مواردی را تعیین کرده است که وجود آن بر روی هر میلگرد لازم و ضروری است. در این بخش به نحوه ی خواندن این مشخصات می پردازیم:

 

W: نشان می دهد که میلگرد از فولاد ریخته گری ساخته شده است.

N: نشان می دهد که میلگرد ا زفولاد تازه ساخته شده است.

اندازه ی میله: شماره ی شناسایی نشان دهنده ی اندازه ی میله است.

حروف اختصاری: نشان دهنده ی نام کارخانه ی سازهنده است.

درجه ی میلگرد: استحکام میلگرد را تعیین می کند.

خطوط ممتد بر روی میلگرد نشان دهنده ی چیست:

خطوط ممتد نشان دهنده ی کیفیت میلگرد می باشد. یک خط بیانگر این است که میلگرد تحت نورد ۶۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع تولید گردیده و  دو خط موازی ممتد نشان دهنده ی  این است که میلگرد تحت نورد ۷۵۰۰۰ پوند بر اینچ مربع تولید شده است

شناسایی میلگرد بی کیفیت:

لازم به ذکر است که اگر میلگرد فقط دارای سه نشان نورد مورد استفاده در ساخت میلگرد، نوع فولاد و اندازه ی میلگرد بود به معنای کیفیت پایین میلگرد می باشد.

 

استاندارد میلگردها

شماره 3132 استاندارد ملی ایران

استاندارد اروپا = EN و DIN

استاندارد آمریکا = ISO و ASTM

استاندارد ژاپن = JIS

 

میلگرد

 

انواع میلگرد

در این بخش به معرفی انواع میلگرد و رایجترین آن می پردازیم.  هر کدام از این میلگردها دارای مزایا و معایبی می باشند که در این بخش به طور خلاصه به آن می پردازیم.

روکش اپوکسی:نام دیگر میلگرد روکش اپوکسی، آرماتور سیاهی است. این میلگرد دارای همان استحکام بافت می باشد، اما ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

میلگرد گالوانیزه: این نوع میلگرد مقاومت بالایی در برابر زنگ زدی دارد. این نوع میلگرد فقط چهل برابر نسبت به میلگرد سیاه در مقابل زنگ زدگی مقاومت دارد، ولی آسیب دیدن به روکش میلگرد گالوانیزه سختر خواهد بود. به همین خاطر می باشد که در مقایسه با میلگرد روکش اپوکسی ارزش زیادتری دارد. می توان گفت که به طور تقریبی نسب به نوع روکش اپوکسی ۴۰% گرانتر می باشد.

میلگرد فایبرگلاس: فایبرگلاس ترکیبی مشابه فیبر کربن است. پس نمی توان زمان استفاده از فایبرگلاس آن را خم کرد. در عین حال دچار زنگ زدگی نمی گردد. این موضوع فایبرگلاس را به یک میله تقویت کننده بتن تبدیل می کند.  حال آنکه هر نیم کیلوگرم ۱۰ برابر از میلگرد اپوکسی گرانتر می باشد، در عین حال وزن سبکی دارد. در نتیجه با در نظر گرفتن میزان طول قیمت تقریبا دو برابر می گردد.

فولاد استنلس: این نوع میلگرد جز گرانترین میلگردهای موجود در بازار می باشد. این میلگرد هشت  برابر آرماتور اپوکسی قیمت دارد. بهترین آرماتور برای بیشتر پروژه ها این نوع میلگرد است. با این وجود، بکارگیری فولاد استنلس درجاهایی به غیراز شرایط بسیار ویژه توصیه نمی شود.این نوع میلگرد بیشترین مقاومت را در برابر زنگ زدگی دارد.

 

اروپایی: هزینه ی خرید میلگرد اروپایی یکی از مزایای مهم آن است.این نوع میلگرد به طور معمول از منگنز ساخته می شود ، و از لحاظ خم شدگی نیز در بین آرماتور مقاومت پایینی دارد. توصیه می شود که این نوع میلگرد در فضاهای زلزله خیز و پروژه هایی عمرانی ضدزلزله اهمیت دارد .

فولاد کربن: نام دیگر این میلگرد، میلگرد سیاه نام دارد. میلگرد سیاه در بیشتر پروژه ها به جز چند مورد استثنا استفاده می گردد. زنگ زدن این نوع میلگرد جز ضعف آن می باشد. زمانی که دچار زنگزدگی شود به بتن اطراف نیز آسیب می رساند. در شرایطی که امکان رطوبت و آب وجود دارد بهتر است از میلگرد دیگری استفاده شود نشود. البتهه استحکام کششی این میلگرد بسیار بالا می باشد.