برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

در این مطلب شما به خوبی با  فرایند های نورد گرم و نورد سرد در تولید آهن آلات آشنا خواهید شد و فرق بین تیرآهن  و آهن آلات نورد سرد و نورد گرم را خواهید دانست.

تفاوت بین نورد سرد و نوردگرم

فرآیند نورد سرد:

فولاد یا ورش های فلزی که با نام فرآید نورسرد تولید می شوند در واقع تحت فرایند نورد گرمی ساخته می شوند اما عملیات بیشتری رو  آن ها انجام گرفته شده است. در مراحل انجام این فرایند محصول در قالب که دارای دمای پایینی است قرار می گیرد. محلی که محصول  پس از نورد آنیلی یا بازپخت در دمای اتاق خنک می گردد. در مرحله ی بعد عملیات نورد پوسته‌ای انجام می گیرد. در طول این فرایند ورق‌ها از نظر مشخصات مکانیکی و کیفیت سطح و موج مورد بررسی قرار می گیرد تا مشکلات موجود در آن برطرف گردد. در مرحله ی نهایی فولاد با تلورانس ابعادی مطلو و محدوده سطح بیشتری تولید خواهد شد.

اصلاح نورد سرد به غلط تحت عنوان محصولات پایانی نام گرفته است. در صورتی که  نام محصولات به ورق های کویل یا شیت شده مرتبط می باشد.

سردکاری چیست و چه مزایایی دارد؟

سردکاری به معنای کشش سرد یا تغییر شکل سرد می باشد. این عملیات شامل مزایایی از جمله، افزایش تنش  تسلیم و افزایش  استحکام کششی میگردد. از دیگر مراحلی که پس از سرکاری صورت می گیرد می توان به نورد چرخشی، سمباده زدن، و پلیش زدن اشاره نمود. مزایای این عملیات شامل: از  بردن ناخالصی های سطوح، کاهش محدوده تلورانس و بهبود پوشش سطح می باشد.

از ویژگی مشترک بین محصولات تولیدشده با فرآیند نورد سرد می توان به کیفیت بالای سطوح اشاره نمود.

فرآیند نورد گرم:

نورد گرم عملیاتی است که شامل نورد ورق های فولادی در دمای بالاتر از 926 درجه سلسیوس می باشد،دمابی  926ک دمایی است که از تبلور مجدد فولاد بالاتر می باشد.  زمان که حرارت دهی به فولاد بیشتر از دمای تبلور باشد شکل دهی و  فرم دادن فولاد بسیار آسان می شود.

مقایسه ی کیفیت فولاد نورد گرم و نورد سرد:

در بسیاری از موراد فولاد های ساخته شده از طریق نورد گرم کیفیت پایینتری نسبت به فولاد های نورد سرد دارد. هنگامی که دمای فولاد کاهش یابد  حجم آن نیز کاهش خواهد یافت. از این رو میزان کنترل برای تغییر شکل و ابعاد در دمای بالا در مقایسه با نورد سرد کمتر می باشد.

ورق گرم

طبق وزن، نورد گرم در بین فرآیندهای تولیدی در صدر جدول قرار می گیرد. تکنولوژی و دستگاه هایی که برای این عملیات مورد استفاده قرار می گیرد تکامل یافته می باشند. تولید قطعات مرغوب  و کاملا یکنواخت با قیمت های پایینتر از ورق سرد می باشد. استفاده از فرآیند نورد گرم توجیح اقتصادی بیشترری نسب به نورد گرم دارد.  محصولات نورد گرم تنها به شکل‌ها و اندازه‌های استاندارد شده تولید می گردند.

فرق بینمیلگرد نوردگرم و نورد سرد:

هر چه میران تعداد کربن در ماده بیشتر باشد آن ماده محکمتر و استقامت بالاتری خواهد داشت. هنگام سردکاری میلگرد کربن معادل آن افزایش می یابد از این رو میلگرد های ساخته شده از طریق فرآیند نوردسرد دارای استحکام بیشتری می باشد.

فرق بین ورقه های فلزی نورد گرم و نورد سرد:

برعکس میلگردها میزان کربن در ورق های فولادی نورد عدد پایینتری می باشد زیرا آنیل  سبب نرم تر شدن ورق های فلزی خواهد شد. از این رو ورق های فلزی ساخته شده از نورد گرم استحکام بالاتری خواهد داشت.

مزایا و معایب ورقه های سرد:

ورق سرد ابعاد دقیق تری نسبت به ورق گرم دارد. ورق سرد امروزه از طریق فرایند سرد کردن تولید می شود که به رسیدن به ابعاد نهایی کمک خواهد کرد

ازمعایب ورق های سرد می توان به محدود بودن ورق سرد اشاره کرد. این اشکال بصورت  شکلهای مدور، مربع، مسطح می باشند.

ورق روغنی چیست؟

نام دیگر ورق سرد ورق روغنی میباشد. ورق سر پس از شکل گیری  با روغن پوشیده می شود تا از زنگ زدگی ورق جلوگیری شود.

چه افرادی می توانند از ورق نورد گرم استفاده نمایند؟

ورق گرم هموراه برای برای تولید قطعات بزرگت استفاده می گردد. اگر کیفیت ظاهری برای شما چندان اهمیتی ندارد و به استحکام و ویژگی‌های مکانیکی ورقه ها اهمیت بیشتری می دهید می توانید از ورقه های فولادی تولید شده از طریق نورد گرم استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *