برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

آشنایی با تفاوت انواع میلگرد

میلگرد فولادی می باشد از آن در بتن برای افزایش مقاومت استفاده می کنند. فولادی پس از شکل دهی برای قرار گرفتن در بتن به  صورت سیم یا میلگرد در می آید . لازم به ذکر است که از فولادهای دیگری نیز برای مقاومت سازه همچون نیمرخ‌های ‌شکل‌ ناودانی‌ یا قوطی استفاده می شود. میلگردها انواع گوناگون یدارند که در ادامه به بررسی تفاوت انواع میلگرد می پردازیم:

خاموت چیست؟

به آرماتورهای عرضی که جهت مقاومت در برابر برش و پیچش در اطراف آرماتورهای طولی و اصلی در شناژها استفاده می شود خاموت‌ می گویند.‌ ، آرماتوربندی به معنای با بستن میلگردها به هم می باشد.

تفاوت انواع میلگرد بر اساس استاندارد

میلگرد س ۲۴۰ (میلگرد ساده)

میلگرد آج ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ)

میلگرد آج ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی)

میلگرد آج ۵۰۰ (میلگرد آجدار مرکب)

امروزه  میلگردهای موجو در بازار مطابق با این استانداردها می باشند.

انواع فولاد میلگرد:

استاندارد تولید میلگرد در کشورهای مختلف با یکدیگر فرق می کند. همانطور که می دانید هر استاندارد نشان دهنده ی خواص فیزیکی مکانیکی مختلفی می باشد. استاندارد میلگرد    تولیدی  کارخانه ذوب آهن اصفهان مطابق با استاندارد  روسیه می باشد. این استانداردها در سه دسته ی کلی  نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-33 قرار می گیرند.

میلگردA-1 این نوع میلگرد صاف می باشد و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

میلگرد A-2 این نوع میلگرد آجدار است و با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد

میلگرد A-3 این نوع میلگرد آجدار است و با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد.

از دیگر تفاوت انواع میلرد می توان به قطر آن ها اشاره کرد. در ایران میلگردهای تولیدی تا قطر ۴۰ میلیمتر نیز می باشد. در ادامه به بررسی جزئیات این سه مدل میلگردها می پردازیم:

میلگرد A1‌

نام دیگر میلگرد  A1ا میلگرد داکتیل است. از خصوصیات این میلگرد می توان به  تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و  تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع اشاره کرد. همانگونه که گفته شد این میلگرد صاف بوده و  فاقد آج می باشد. تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد است که آن را به میلگرد نرم نیز می شناسند. از کاربردهای این  میلگرد می توان  به استفاده از آن در آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری اشاره کرد.

‌میلگرد A2 ‌

از خصوصیات این نوع میلگرد می توان به تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع  اشاره کرد. این میلگرد به صورت آجدار و عمدتاً آج فنری شکل می باشد. تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹ درصد است. شش درصد از میلگرد A1 کمتر. این نوع میلگرد از نوع میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه نرم می باشد. از کاربردهای این میلگرد می توان عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی اشاره کرد. این میلگرد همان ‌میلگرد آج ۳۴۰‌ است.

‌میلگرد A3‌

از خصوصیات این نوع میلگرد می توان به تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع اشاره کرد. این نوع میلگرد بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی است. تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۴ درصد است که به عنوان خشک ترین میلگرد شناخته می شود. از کاربردهای این میلگرد می توان به  عملیات‌ ساختمانی اشاره کرد. برای اسجاد زاویه ی تند و تغییر شکل های زیاد این میلگرد برای کار شما مناسب نخواهد بود. و همچنین از جوشکاری بر روی این میلگرد بپرهیزید.این میلگرد همان ‌میلگرد آج ۴۰۰‌ است.

روش تشخیص انواع میلگرد

در ‌‌آج ۳۴۰‌، آج‌ها با زاویه ۴۵ درجه و بصورت مارپیچی شکل گرفته اند

در ‌آج ۴۰۰‌ زاویه آج‌ها ۴۵ درجه است و  به صورت جناقی (هفت و هشت) است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *