برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

انواع تیرآهن از جمله پرمصرف ترین عناصر در ساختمان سازی می باشد. استفاده از تیر آهن در پروژ های صنعتی و ساخت سوله نیز کاربرد فراوانی دارد. تیر آهن ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بنا به کاربردهای گوناگونی ساخته و فروخته می شوند.  تیر آهن را بنا به نسبت بال‌ها و عرض آن می توان به انواع مختلف تقسیم نمود.

تیراهن های با نام IP ویا NP  دارای دو شکل معمولی هستند. اما تیر آهن های بال پهن با دو علامت H و یا IPB بین عموم شناخته می شوند. از مشخصه های تیر آهن بال پهن این است  که ارتفاع و بال آن با هم برابر هستند. انواع تیرآهن

اگر می خواهید تیرآهن بخرید به نام آن دقت کنید و دقیقا مطابق با نقشه های طراحی شده آن را خریداری کنید.  تیر آهن ها به طور کلی در سه نوع تیرآهن IPB  (بال پهن)  تیر آهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)، تیر آهن INP (استاندارد چین و روسیه) در بازار آهن آلات موجود می باشد. از نظر ارتفاع می توان گفت که تیرآهن معمولی IPE وINP   از 80 تا 600 میلی متر ارتفاع دارند  که کاربرد بیشتری در بین عموم داشته و در ساختمان سازی از آن به فور استفاده می شود. اما رنج یا محدوده ی ارتفاع  تیرآهن IPB  یا تیرآهن بال پهن  از 100 میلی متر شروع و تا 1000 میلی متر ساخته می شود. انواع تیرآهن

استانداردهای انواع تیرآهن:

به طور کلی کارخانجات تولیدی تیر آهن، طبق دو استاندارد عمل می کنند. در ادامه به معرفی این دو استاندارد می پردازیم: انواع تیرآهن

  استاندارد INP

این استاندارد از استانداردهای کشور چین و روسیه پیروی میکند. این نوع تیر آهن داری بالاهایی با ضخامت یکسان نمی باش. بلکه به این صورت است که با شیب اب پایه ی بال تا انتها شیب تغییر میکند و بال نازکترمی شود. یعنی بال ابتدا ضخیم و به تدریج نازکتر می شود. انواع تیرآهن

 

استاندارد IPE

عمده ی  محصولات تولید شده در کشورهای اروپایی از این استاندارد پیروی میکند. از ویژگی این نوع تیرآهن می توان به یکنواخت بودن بال ها از ابتدا تا انتها اشاره کرد. این نوع تیرآهن در سازه های ایرانی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد زیرا مهندسان نقشه کشی مطابق با این استاندارد نقشه های خود را طراحی می کنند.
انواع تیرآهن
در ادامه به بررسی های بیشتری در باره ی انواع تیر آهن می پردازیم:

 

معرفی انواع تیر آهن

تیرآهن ها به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند که از لحاظ ارتفاع، ضخامت و طول با یکدیگر فرق دارند. انواع تیرآهن

تیرآهن IPB : این نوع از تیرآهن با علامت اختصاری H یا تیر آهن پهن یا عریض می شناسند. در این تیرآهن ها  نسبت عرض  به طول بال ها بلند تر می باشد.

تیر آهن پهن و سنگین: وقتی که حرف V در کنار نام تیر آهن باشد به معنای آن است  که وزن تیرآهن سنگین است، به طور مثال IPBV

تیر آهن پهن سبک:وقتی که حرف L در کنار نام تیر آهن قرارگیرد به معنایس آن است که تیرآهن وزن سبک است. به طور مثال IPBL

تفاوت تیرآهن های مععمولی:

تیرآهن IPE :این نوع تیرآهن در دسته ی  تیرآهن های معمولی و استاندارد I شکل جا میگیرد. استانداردی که برای ساخت آن استفاده می شود طبق استانداردهای  اروپا می باشد. از ویژگی های آن ضخامت ثابت آن می باشد.

تیرآهن INP : این نوع تیرآهن  I شکل است که تفاوت آن با تیرآهن قبلی در این است که که ضخامت بال آن  با فاصله گرفتن از تیرآهن کاهش می یابد.دیگر تفاوت این تیرآهن در استاندارد ساخت آن می باشد. از استانداردهای روسیه و چین برای ساخت این نوع تیرآهن بهره میگیرند.

تا اینجا با مشخصات کلی تیرآهن ها آشنا شدیم. در ادامه به بررسی کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و صنعت می پردازیم:

نقش اصلی تیرآهن تحمل تنش های وارده بر سازه است. موارد کاربرد تیرآهن ها در ساختمان سازی وسیع می باشد. پوشش سقف ها، خرپاها، ستون ها، نعل درگاه ها، بیم ها، پل های لانه زنبوری و… از موارد کاربرد تیرآهن می باشد.

معرفی تیرآهن های وارداتی

انواع مختلفی از تیرآهن در بازار یافت می شود که برخی از آن ها وارداتی بوده و از لحاظ استاندارد با یکدیگر متفاوت می باشند. تیرآهن های وارداتی ایران مربوط به کشورهای  لهستان، اسپانیا، آلمان و همینطور کشور کره  می باشند. اگر چه تیرآهن IPE کشور چین و روسیه نیز در بازار موجود می باشد ، اما با توجه به این مسئله  که این دو کشور هر دو نوع استاندارد را برای تولید تیرآهن بکار می برند، از این رو برخی ازمشتریان برای تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشوربه مشکل بر می خورند. به گونه ای  که در اکثر مواقع پس از خرید و تخلیه تیرآهن یا  بعد از ساخت نیمی از سازه متوجه می شوند که تیرآهن‌های خریداری شده ازنوع INP می باشد ، در حالی که نقشه بر اساس IPE است.

برای خرید تیرآهن می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *