برای دریافت قیمت نهایی و تخفیفات ویژه با کلیک روی دکمه ثبت درخواست فرم رو پر کن رو که کارشناسان ما باهات تماس بگیرن
ثبت درخواست

قسمت دوم انواع تیر و تیرچه:

شاه تیرها یا تیرهای اصلی  قسمت های افقی اسکلت فلزی را تشکیل می دهند و با اتصالات مورد نیاز به ستون‌ها وصل می گردند از طریق آن‌ها وزن به ستون‌ منتقل می شود. شاه تیرها یا تیرهای اصلی  به شکل های زیر در اتصالات استفاده می شوند: انواع تیر و تیرچهانواع تیر و تیرچه

تیرآهن معمولی به شکل تک یا جفت:تیرآهن بال پهن

تیرآهن معمولی به همراه ورق تقویتی بر روی بال‌ها و یا جان

تیری هایی  كه به وسیله ی تقویت بال پروفیل نورد شده استاندارد با ورق به روش جوشی یا پیچی تولید می شود. به تیر آهن معمولی با ورق تقویتی روی بال می گویند. از روش های دیگر تقویت می‌‌توان به بریدن پروفیل‌های رایج (IPE) از میان جان تیر و متصل کردن صفحه و ورق مناسب به دو قسمت بریده شده،اشاره کرد. البته لازم به ذکراست  این روش برای پروفیل‌های نمره ۲۰ به بالا به صرفه می باشد.
انواع تیر و تیرچه
تیر ورق ‌(Plate Girder)

روش نیمرخ کردن ورق‌های ضخیم به شیوه ی فرم دادن نمی باشد. زمانی که ورق ضخیم باشد، ورق‌های بال و جان را در عرض‌های تعیین شده برش می دهند و به وسیله ی جوش به یکدیگر وصل  می کنند تا نیمرخ مورد نظر ایجاد گردد. به این نوع تیر تیرورق گفته می‌شود.

تیرچه‌ها یا تیرهای فرعی (joists)

تیرچه ها که نام دیر آن ها تیر فرعی می باشد به تیراصلی وصل می شود  و بار سقف را به آن ها انتقال می دهد.

چنانچه سقف ساختمان از نوع طاق ضربی و یا مرکب (كامپوزیت)ساخته شده باشد، بایدتیرچه‌ها با فاصله ی ۱ تا ۱/۵ متر ‌در حد فاصل تیراصلی انداخته گردد..

نحوه ی ساخت تیرچه‌ها اکثرا از نیمرخ‌های نورد شده‌ی سبک IPE یا INP و به شکل لانه زنبوری می باشد.

تیر‌های لانه زنبوری

از آنجا که شکل ای تیرها به لانه زنبور شباهت دارد نام این تیرها، لانه زنبوری دارد. این تیرها دارای حفره‌های توخالی (درجان) می باشند. تیرهای لانه زنبوری دارای معایب ومزایایی می باشند که بررسی آن ها قبل از استفاده لازم می باشد.

تیرهای معمولی پس از آنکه  به تیر لانه زنبوری تبدلی می شوندمقاومت خمشی آن ها به صورت چشمگیری افزایش می یابد. از این رو، تیرلانه زنبوری با طول بیشتر، قویتر و وزن آن هم وزن تیر اصلی می باشد. در تیرهای لانه زنبوری وزن مصالح و سبک شدن تیر،از نظر اقتصادی ارزانتر می باشد. از دیگر مزایای آن می توان به ایجاد شده (حفره‌ها) در جان تیر و عبور لوله‌های تأسیساتی و برق اشاره کرد.

رعایت استاندارد در ساخت تیر لانه زنبوری با ارتفاع بالا لازم و ضروری است. اگر استاندارد به خوبی رعایت نشده باشد امکان خراب شدن تیر زیر بار وارد شده زیاد می باشد. در ادامه به روش های مختلف برش تیر و تیرچه می پردازیم.انواع تیر و تیرچه

 

تیرهای لبه‌ای یا کناری‌ (Spandrel)

این نوع تیرها در اطراف ساختمان و دیوارهای کنار قرار میگیرد و علاوه بر بار سقف، بار دیوارهای کنار ساختمان را نیز متحمل می شوند.

تیرهای نعل درگاهی (Lintel)

بازشو دربین دیوار به دلیل تعبیه‌ی در و پنجره وصل می گردد. به منظور حفظ ایستایی دیوار آجری بالایی، تیری در بالای بازشوتعبیه می شود. نام این تیر، تیر نعل درگاهی می باشد. کمترین اتکای تیر نعل درگاهی در دو تکیه گاه کناری ۲۰ سانتیمتر می باشد و باید بالشتک بتنی نیز در نقاط تکیه گاهی نصب شود.

برای ساختمان های ضدزلزله، شاخک‌های منسجم کننده تیر نعل درگاهی به دیوار متصل می شود.تیرآهن 

‌روش‌های مختلف برش تیر آهن

‌برش کوپال: نوعی از دستگاه قطع کن سنگین وجود دارد که مجهز به گیوتین می باشد. تیرآهن به شکل سرد بریده می شود..

‌برش برنول: برخلاف روش قبل، این روش به صورت گرم انجام می شود.طریقه ی کار به این صورت که  برش تیرآهن را با شعله بنفش قوی حاصل از گاز استیلن و اکسیژن، به وسیله لوله برنول، کامل می شود.انواع تیر و تیرچه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *